Prečo sme/ste si to pokašľali s kvalitou potravín.......

Autor: Juraj Hodul | 19.11.2019 o 8:43 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  113x

Aj Vám sa zdá, že potraviny, na ktoré ste boli roky zvyknutí už akosi nie sú také ako boli? Nechcem byť konkrétny, aby sme nespustili nikam nevedúcu diskusiu. Ale vysvetlím Vám čo je príčinou daného stavu.

Predpokladám, že ako väčšina ľudí nakupujete v jednom z obchodných reťazcov. Tie majú od svojich akcionárov, majiteľov jeden jediný cieľ - zisk a ten treba neustále zvyšovať. Pretože čo nerastie, je mŕtve.  Z pohľadu investora, teda človeka, ktorý daný reťazec vybudoval, investoval mnoho miliónov sa nemáme čomu čudovať. Nie je to sociálny ústav a jeho cieľom jednak zo zákona a jednak plynúci zo stratégie konkrétnej spoločnosti je zisk.

Každý obchodný reťazec má takzvané nákupné oddelenie. Tam sedia ľudia, nákupcovia, ktorí rozhodujú o tom, čo sa bude v ich reťazci predávať. Rozhodujú sa na základe mnohých kritérii, spomeniem zopár: sortimentná stratégia v danom segmente - napr. najširší sortiment ovocia a zeleniny na trhu, alebo orientácia na čerstvé potraviny, minimum priestoru pre základné nepotravinové tovary, a v neposledom rade kritérium ziskovosti.....k tomu sa ešte vrátime.

Na základe týchto kritérii má napr.nákupca pre mliečne výrobky dané, že chcú mať napr.50 druhov ovocných smotanových jogurtov. Výrobcovia sa snažia presvedčiť nákupcu aby prijal do sortiemntu práve ich tovary. Argumentujú napr. tým, že ich výrobky budú v televíznej reklame a teda ich zákazníci budú hľadať a pýtať. Tento argument je zvyčajne veľmi silný, pretože je to pre predajcu rekalama zadarmo - my tento nový výrobok z reklamy máme, u nás si ho už kúpite.

Nebojte sa nezabudol som o čom tu dnes chcem písať. Dostaneme sa k tomu.

Zalistovaním tovaru - teda zaradením do predaja sa začína boj. Reťazec x zalistoval jogurt 01 do predaja. Na zaradenie do predaja potreboval cenový prieskum. Teda informáciu za koľko sa daný jogurt 01 predáva v iných reťazcoch. Nákupca si to zistí a to buď sám, alebo od dodávateľa a predajnú cenu prispôsobí konkurenčnému reťazcu. A tu sa začína problém. Nákupca má pre každú kategóriu tovaru plánovanú maržu aj zisk. Je to hra - predám viac kusov za nižšiu cenu a tým že ich predám viac zarobím rovnako, alebo viac keď predám menej ale s vyššou cenou, teda vyššou maržou? Asi ste sa stratili. Dajme si príklad (zjednodušený, nebudeme sem ťahať DPH....). Ak niečo kúpim za 10€ a budem to predávať za 13€ a predám toho 100 kusov, zarobím 300€. Ak to istú budem predávať za 12€, ale predám toho 200 kusov, zarobím 400€. Takže tu máme ťažké rozhodnutie, ktorou cestou ísť. Ak toto rozhodnutie nie je správne a bude to inak ako nákupca predpokladal, pozve si na koberec dodávateľa a žaiada od neho kompenzácie. Dodávateľ argumentuje, že to nebolo jeho rozhodnutie predávať tak, alebo onak. Prečo by mal za chyby iných platiť on. Tu nastupuje tvrdá nákupcova ruka a hrozí dodávateľovi, že mu výrobok vylistuje, teda vyradí z predaja v ich sieti. A dodávateľ sa snaží, hľadá rezervy ako zachrániť jeho výrobok v reťazci. Tlačí vo firme na marketingové oddelenie, na výrobu, dostane sa to na stôl vedeniu. To často podlieha tlaku a ten prenáša interne na všetky oddelenia. Výroba - zefektívnite výrobu, znížte náklady aby sme mohli dať reťazcu lepšie ceny, aby nás nevylistoval. Marketing - dajme väčší poplatok zato, aby sme boli v letáku reťazca.....marketing prichádza s revolučným riešením: znížme gramáž, cena zostane nezmenená, zákazník je idiot, nevšimne si to. Niečo čo malo včera 100g a stálo 1,49€ stojí 1,49€ aj dnes, ale má to zrazu iba 80g. Iste ste sa s tým stretli.

Prečo to robia. Bojujú o prežitie v reťazci. Ale kto to od reťazca chce tie stále nízke a stále nižšie ceny? No predsa VY zákazníci. Prietelia pred 15 rokmi tvoril podiel predaja výrobkov v akcii 10% z celkových tržieb. Dnes je to okolo 40%. Áno takto nakupujeme my Slováci. Chceme všetko lacno a kvalitne. Ale to njede. Takže ak chceme aby sa kvalita potrevín nemenila, začnime sami od seba. Nechcime nemožné, dajme aj výrobcom zarobiť tým, že budeme nakupovať v bežných a nie akciových cenách. Ak to nedokážeme, nikdy sa to nezmení a stále budeme prichádzať o kvalitu.

K téme sa ešte vrátime. 20 rokov som bol vedúcim nákupu čerstvých potravív v rôznych firmách na Slovensku aj v zahraničí (Delvita, Billa......). Verte mi, že niečo o tom viem :-)

Juraj

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?